Interview Jeroen Boere

Als je je auto uitstapt bij Next Kitchen aan de Elektronweg in Utrecht, dan is de kans groot dat de geur van vers brood je tegemoetkomt. Eerder dit jaar blies eigenaar Jeroen Boere het concept “Wie vult uw broodtrommel?” nieuw leven in en dat sloeg - op z’n zachtst gezegd - behoorlijk aan.

Dertien jaar geleden begon Jeroen met Next Kitchen, toen nog puur gericht op catering. Binnen de kortste keren groeide hij uit zijn jasje. Vier jaar geleden stond hij voor de keuze: ga ik een stap terug doen of gaan we groeien? Toen hij er ook nog een grote klant bij kreeg, koos hij voor dat laatste. Next Kitchen verhuisde naar de Elektronweg in Utrecht (achter het voormalige AC-restaurant aan de A2) en kreeg er in een klap bijna twintig medewerkers bij. Bij de uitbreiding hoorde ook een verfrissing van het aanbod, zo besloot Jeroen. Zijn lunchbezorgservice “Wie vult uw broodtrommel?” werd met een compleet vernieuwde webshop nieuw leven in geblazen. ‘We leveren hiermee belegde broodjes in de regio Utrecht en sinds kort ook in Amsterdam. Alles draait daarbij om service en kwaliteit: de beste broodjes tegen de meest schappelijke prijs.’


Verrassend
Andere broodsoorten en verrassende belegcombinaties, dat is toch wel wat “Wie vult uw broodtrommel” onderscheidt van de gemiddelde broodjesbezorger. Zo kun je op de vernieuwde en visueel aantrekkelijke website onder andere kiezen voor een brioche bun met pulled pork en rode koolsalade, een ciabatta met nutella en banaan, een mini pita met makreelsalade, rustieke boterham met ananasjam en hüttenkäse en the real reuben sandwich met smokey brisket. ‘Elke maand verzinnen we nieuwe productgroepen en producten. We volgen trends en haken daarop in. Momenteel gebruiken we bijvoorbeeld regelmatig onze smoker voor het creëren van onze smoked sandwiches. Negentig procent maken we zelf en alles is vers. Zo zorgen we dat de lunch extra leuk en smakelijk wordt voor onze opdrachtgevers.’

Flexibel
Vanaf vijf uur ’s ochtends staan ze bij Next Kitchen met een aantal man broodjes te smeren. ‘Het brood wordt ’s avonds gebakken en wij gaan er in de ochtend mee aan de slag. Zo blijft alles zo vers mogelijk.’ Bij “Wie vult uw broodtrommel” ligt de focus ook nadrukkelijk op flexibiliteit. ‘Inmiddels is het mogelijk om bij ons last minute bestellingen te doen. Als je voor elf uur ’s ochtends bestelt, is het voor één uur ’s middags binnen. Dat was intern wel een omschakeling. We zijn nu eigenlijk restaurantje aan het spelen op cateringniveau. Logistiek en roostertechnisch moest er het een en ander omgegooid worden. Maar we krijgen er veel voor terug, de reacties zijn alleen maar positief. Hoe makkelijker we het maken voor onze opdrachtgevers, hoe meer we erbij krijgen. We weten dat we het kunnen.’

Meer ondernemer
In de productieruimte van 400 vierkante meter worden bestellingen van vijf tot vijfduizend broodjes bereid. ‘Een paar broodjes vinden we net zo belangrijk als een bestelling van duizenden broodjes. Het enige verschil is dat we het met minder handen doen. De kleine bestellingen hebben we juist graag, dat geeft stabiliteit in ons bedrijf.’ De catering draait daarnaast ondertussen ook nog de hele dag door. ‘Next Kitchen en Wie vult uw broodtrommel zijn echt twee aparte bedrijven, met ieder een eigen gezicht. Met de catering hebben we heel veel verschillende klussen: van lunches tot barbecues en van chique diners tot grote partijen. Het leuke daaraan is dat het elke keer weer anders is. Ook daar krijgt elke opdracht van ons dezelfde aandacht. We willen dat het hele plaatje klopt, wat de gelegenheid ook is.’ Zijn koksachtergrond heeft Jeroen op dagelijkse basis niet meer zo vaak nodig. ‘Het vak is anders geworden: ik ben geen kok meer maar ondernemer. Dat is minstens net zo leuk, misschien wel leuker. Het is goed om sommige zaken uit handen te geven. We hebben nu een chef-kok die bepaalt wat er op het menu komt en dat laat ik helemaal aan hem over. Elke dag anders, er komt steeds weer iets op mijn pad waarmee ik op ontdekking uit kan gaan.’

Groeien
Daar waar 2018 al een heel goed jaar was voor Next Kitchen en Wie vult uw broodtrommel, hoopt Jeroen op een nog beter 2019. ‘De groei zit er momenteel flink in, dus we hopen dat door te kunnen zetten. Sinds kort bezorgen we ook lunches in Amsterdam en dat gaat waarschijnlijk alleen maar toenemen. Ik ben er wel trots op dat we er in die markt – waar toch veel andere partijen actief zijn – tussen zijn gekomen. We hebben een aantal interessante Amsterdamse klanten, waaronder Monsterboard. Zij bestellen elke dag last minute en waarderen onze flexibiliteit. Zo blijkt maar weer dat er soms, ook in Amsterdam, plek is voor een nieuwkomer. In 2020 hoop ik dat we daar een eigen vestiging kunnen openen.’ Ondertussen zal Jeroens creatieve brein niet stil blijven staan. ‘We zullen altijd concepten blijven bedenken. We hebben op dit moment meer ideeën dan we financieel kunnen uitvoeren. Ik heb een heel creatief team om me heen, die allemaal meedenken over hoe we kunnen verbeteren of vernieuwen. Zonder hen had het er niet gestaan zoals het er nu staat. Laat 2019 maar komen!’

Comments

Leave your comment